Coretan diri sendiri daripada diri sendiri buat diri sendiri.

11 June 2016

A Week of..

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

So, as I mentioned in my last entry, I would entry kolej matrikulasi on 5th of June. And I am officially a college student. Not that proud but not that disappointed. As I was getting ready the night before, I felt the anxiety. The same feeling like I was going to kem ppda when I was in standard six. I still don't even know why I was afraid of it aha. Forget it.

Okay, so I slept with anxiety. Woke up before Subuh, which was an amazing achievement because I woke up before surau started to recite ayat Al-Qur'an. Took a bath, breakfast, and to kolej here we go! And that was the most quiet journey, for me, I ever had. I only looked at the scenery, giggle a bit to the radio jokes, smile to my mom's stories.

When we arrived, it was packed with humans. Aha of course, hari pendaftaran kot. My brother first impression towards the facilitators was, "Muka diorang ni baik baik je, tak ada dera ni." and I was thinking, "Orientasi memang kena didera ke?" aha aha aha. After that, I went alone to daftar lah. Sampai di suruh potong kuku sebab kuku panjang. Okay, not that long but boleh nampak lah kukunya.

Went to give the document, register, took picture for student card, choose my koko shirt size, got my tudung koko, got my room key and waited to go to my room. Walked in line, and went straight to my room. A big Alhamdulillah, sebab dapat katil yang bukan sebelah tingkap. Yes, I don't like windows. After that, I went to get my family and started to unpack most of the stuffs. Waited until maybe three o'clock, and my family went home.

That was the time I felt like;

Ah, aku dah besar. Aku dah kena buat pilihan sendiri. Aku dah kena berdikari.

I wanted to rest for a little longer but no, mppb started right away. Okay, mula mula fikir takut juga lah. Dah mula macam orang besar apa semua. Tengok akak aka fasi macam "uuuu seramnya. garangnya." But, I realized something amazing while I was in surau. Akak akak fasi, all of them, are so beautiful. I was like "kenapa diorang semua ni lawa sangat?"

Akak akak fasi tu semua lawa sebab, dalam diri diorang, dalam jiwa diorang, Allah nombor satu. Diorang sangat  menjaga nama Islam dekat sana. Diorang sangat menjaga cara kitorang solat berjemaah. Diorang tegur macam mana cara kitorang pakai tudung. Cara diorang bercakap. Cara diorang jaga batas pergaulan. I found all of that were so beautiful. Part tu, sangat jealous.

Dan memang abang kakak fasi ni baik. Tradisi buat huruf KMS besar besar dekat padang, tak buat tahun ni. Sebab mppb jatuh masa bulan puasa. Dengan panas teriknya lagi. Maka kami tak buat. Diorang je yang buat sendiri, tapi kecil kecilan. Dah cukup baik dah tu, tak boleh nak minta lebih lagi. Dengan keceriaan masa duduk dekat dewan. Main ikut gerak tangan abang bah, regangkan badan dengan abang ijat (kot), sesi buat cheer kolej dengan akak fiza dan yang lain, menari dan menyanyi lagu Gemuruh.

Kalau nak cerita dari hari pertama buat apa, tak boleh juga kan. Memang tak habis. Tapi cuma nak cakap, satu minggu tu penuh dengan.. keseronokan dan manisnya ukhwah. Hari hari solat jemaah lima waktu, makan sama sama waktu berbuka, urutkan kawan kawan yang kita sendiri belum tahu nama. Walaupun baru satu minggu, memori dah cukup banyak. Boleh tahanlah banyak dia.

Tapi jauhhhh di lubuk hati ni, homesick lah juga sebenarnya. Ada je yang buat rindu keluarga, rindu sekolah. Ada je yang tak puas hati dengan orang sekeliling. Sejujurnya, aku masih takut nak teruskan kehidupan dekat sana. Jauh dari keluarga. Setelah apa yang jadi, aku syukur aku tak jadi masuk upsi tahun ni. Kalau baru duduk Banting dah gelabah rindu keluarga apa semua, kalau duduk Perak? Hari hari aku nangis agaknya. Kira duduk Banting ni, mengajar aku perlahan-lahan untuk terima semua ni satu persatu.

Perubahan dari sekolah menengah ke alam kolej, walaupun tak nampak besar, sangat berbeza sebenarnya. Semua benda kena buat sendiri. Dan aku sangat tersedar, yang aku sangat manja. So, aku cuba lah tanamkan kata kata nasihat abang akak fasi, supaya aku boleh terus ke hadapan. Rindu keluarga tak salah, tapi jangan sampai pelajaran terjejas.

Awalkan masa.
Di samping kita kejar ilmu duniawi, ilmu akhirat jangan kita lupa.
Daripada korang kejar relationship goal, apa kata dekat sini, korang cari friendship goals. 

Banyak lagi nasihat lain tapi tak sempat pula aku nak catat dan ingatan aku ala ala je. Kesimpulannya, mppb ni, minggu yang menyedarkan dan mengajar. Aku harap, semua yang dah sambung belajar akan terus diberi kekuatan oleh Allah. Dari segi fizikal dan mental. Supaya kita semua boleh menempuh kehidupan baru yang mesti kita tempuh. Semoga kita cekal menghadapi dugaan dan sentiasa dekat denganNya. InsyaAllah.
Amanina Mohd Tarmizi -my life-

0 comment: