Coretan diri sendiri daripada diri sendiri buat diri sendiri.

06 July 2017

Takut Kerana Salah.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Well, to tell you this story, I wanted to wait until Saturday actually but since I have no class today, so yeah. This is actually quite thrilling for me, well yeah Aman still a girl.

Last Tuesday, I went to my class as usual ((not that usual, I only started on Monday)). That noon, aku kena hantar kain jahit tepi. Nak dijadikan cerita, haritu aku bawa kereta so mudahlah. Alang alang, aku nak balik rumah sekali, makan tengah hari. Dah sampai dekat traffic light petron, aku fikir, "nak letak kereta dekat rumah ke terus je pergi kedai?". Nasib baik traffic light merah so sempat lah fikir. Maka aku pun u-turn, konon nak balik rumah lah ni.

Sampai dekat simpang rumah, aku fikir "ah, jalan je lah." Maka bermulalah..

Dah sampai dekat deretan kedai kedai, mata aku duk melilau cari signboard berapa harga parking. Nak dijadikan cerita, aku tak pandang depan dalam 3 ke 5 saat kot. Aku tak sedar aku terpusing stereng, BAM! Aku terlanggar belakang kereta orang. Weh, BMW! Mana tak gabra. Aku turunkan tingkap kereta, pastu duk garu kepala. Mana nak fikir apa. Aku tak kisah pun dengan kereta yang ada dekat belakang asyik hon.

Then ada pakcik ni kata ada parking kosong dekat depan, so aku pergi. Aku turun kereta, pergi dekat orang tu. Dah nama BMW kan, mestilah orang kaya. Orang office. How to react lah kan. Dia duk minta lesen, nombor telefon. Masa tu tetiba aku lupa pula nombor ayah, pastu orang tu kata "check betul betul." Faham tak seram? So aku call ayah aku, dah mengalir air mata dah masa tu. Sementara tunggu tu, orang tu duk tanya lah umur berapa, ayah kerja apa bagai, orang tengah gabra dia buat interview adudu.

So, my dad arrived. And ayah yang settle semua benda. Aku pergi lah kedai jahit tu. Kaki menggeletar je. Pastu ayah call, nanti bawa kereta balik. Bila nak balik, aku dah start engine, tapi aku takut nak bawa kereta. Time tu nangis teruk dah. So aku suruh kakak aku ambik. Sampai je rumah, aku terus cari bantal.

Nangis tu sebab aku tahu aku salah. Mata pandang mana, pastu melayangkan duit ayah. Takkan tak ada rasa bersalah kan. Dalam banyak banyak benda yang aku takut, semua pasal duit. Masa aku gagal first test ujian memandu tu, aku duk fikir berapa lah nak kena bayar lagi. Bukan kedekut tapi ayah penat lelah dapatkan duit, aku burn macam tu je.

Then mak kata;

Benda nak jadi, mana kita nak tahu. Kalau kita tahu, bukan namanya manusia.

Betullah. So, pengajarannya di sini, kalau tengah keliru antara dua pilihan, pilih yang pertama HAHA benda ni tak termasuk nak pilih jodoh ya. Kalau aku balik rumah, mesti tak jadi. Ha? Itu namanya dah lawan takdir, nak salahkan takdir. Semua dah tertulis.

Dalam hidup ni, kena lah ada cabaran dia. Kalau tak macam mana nak membesar. Tengok along tu, macam macam dah lalui. - Mom 

That's why lah aku tabik spring dekat kakak aku. Dia lagi banyak cabaran tapi steady je. Tapi tulah, benda ni buatkan aku takut nak bawa kereta. Maka, aku dah ada azam baru. Aku nak belajar sungguh sungguh, jadi kaya, upah driver HAHA ya tahu, belajar kerana illmu, itu kira sidekick punya azam hehe. Ada lagi satu, aku nak jadi kaya sampai kalau ada accident, aku tak fikir ada masalah pun untuk keluarkan duit betulkan kereta plus aku nak bayar sekali dekat orang yang terlibat. Orang kata kalau niat baik biasanya dapat. Maka sama samalah aminkannnn hehe.

Aku punya takut kerana salah ni selalu, berani kerana benar tu biasanya aku buat dalam hati je. Maklumlah, kalau jawab kata derhaka, kurang ajar. Ada sekali je aku rasa hero sikit lah haha. Masa matriks, kitorang ada buat lawatan ke MIA and UiTM. Singgah dulu dekat shah alam. Lecturer bagi masa makan solat apa semua. Aku dengan tiga orang lagi, pergi mall. Tak kata tadi kan tak boleh keluar dari kawasan tu.

Nak dijadikan cerita, lecturer tukar plan. So yang perempuan solat dekat UiTM. HAHA kitorang dah solat dekat mall, and baru nak makan. Time tu lah ada masalah dengan uber bagai. Sampai dekat bas, lecturer semua macam marah marah. Hello? Siapa yang tak ikut plan haaa hahaha. Sampai UiTM, lecturer akaun kelas aku datang dekat. Tanya apa semua. So aku jawab lah yang kitorang ikut plan asal, pukul berapa semua, and how was that our fault? Walaupun ada sikit salah kitorang ((okay mengaku lah haha)) tapi not entirely. Maka benda settle hahaha. Yang lain jealous je kitorang gi mall kahkah. Sekian.

Makanya, dalam hidup ni kalau tak ada benda yang menakutkan, macam mana nak membesar. Asyik play safe je, tak best juga kan. Take challenge, grown up.
Amanina Mohd Tarmizi -my life-

0 comment: