Coretan diri sendiri daripada diri sendiri buat diri sendiri.

14 August 2015

Learn, not live.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Lama tak pegang laptop sejak lepas balik raya hari tu. Dah masuk bulan lapan, maknanya bulan peperiksaan percubaan spm. Dah mula dah isnin minggu ni. Sampai hari ni baru habis 4 subjek. 4 je ya rakan rakan, sejarah kertas 3 belum lagi. Tapi kira subjek teras semua dah habis. Minggu depan tinggal subjek elektif. Itu lagi gigil nak jawab. Semoga semua dapat jawab dengan cemerlang!

Mesti semua orang pernah sakitkan hati orang lain sama ada secara sengaja atau pun tidak sengaja, dan juga pernah disakiti. Perkara tu biasa. Siapa je tak pernah sakit kan. Tapi, benda tu mesti benda yang dah lepas kan? Bila benda dah lepas, yang penting kita menyesal kalau dah sakitkan hati orang. Minta maaf, niat jangan buat lagi, beribadah sungguh-sungguh, kembali kepadaNya.

Learn from the past, not live in the past. 
Benda dah lepas, tak payah lah duk nak ungkit ungkit. Jangan masih berada di takuk yang lama. Eh. Tak ada kaitan. Kalau sekali dah cerita, luah dekat seseorang, cukup lah sekali tu. Tak usah setiap kali ada benda yang berkaitan, masa tu juga nak dibuka balik cerita 10,20 tahun lepas. Aku pun baru nak masuk 17 tahun ahaks. Kadang-kadang, orang yang duk dengar cerita tu dah boleh hafal dah. Mungkin sampai tahap dia dah boleh bukukan segala cerita. Bila nak ditegur, kadang kadang susah. Jadi, larikan je dari tempat kejadian ya.

Lagi lah tak boleh cerita benda lepas kalau benda tu berkait dengan aib orang dengan aib sendiri. Bab aib ni tak payah buka atau cerita dekat orang. Tak ada bawa faedah pun. Allah dah elok elok tutupkan aib kita, jangan kita sendiri yang buka dengan rela hati. Bawa bawa lah istighfar ya. Ingat Allah.

Benda yang dah lepas kita jadikan pengajaran. Yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan. Bila dah jadi sempadan, jangan dilangkah sempadan tu. Kita tak tahu apa akan jadi kalau kita lepas sempadan tu. Buatnya ada bom ke apa ke kan. Janganlah aniaya diri sendiri. Tak baik.

Lagi satu, nak ingatkan. Terutamanya buat yang sama jantina ni lah. Kalau rasa ada pernah post gambar atau kawan post gambar yang kurang menutup aurat. Misalnya, ternampak lebih sikit daripada pergelangan tangan tu, gambar kaki sebab tak pakai stokin, atau ternampak bentuk rambut yang ikat tu sebab tak pakai anak tudung, silalah padam dan minta kawan padam. Mana yang termampu. Bukan apa, benda yang dah post online ni, akan kekal online, kalau kita tak ada ambik tindakan.

Jadi, sebelum post, fikir dulu. Gambar tu elok ke tidak. Kalau tidak, berjalan je dosa. Tanpa kita sedar. Buka balik facebook, twitter, myspace, instagram, padam mana yang tak patut. InsyaAllah, Allah nampak usaha kita. Bukan sekadar kita berubah di dunia nyata ni, di alam maya pun banyak nak kena ubah. Memang ramai biasanya yang terus tutup akaun bila dah berubah, bukan salah tapi sebelum tu cakap dulu dekat kawan kawan, minta padamkan gambar. Kalau nak delete semua gambar pun bagus, kalau nak tinggal gambar yang proper je pun tidak mengapa.

Berubah biar perlahan tapi istiqamah.

 Ini kes sentap baca tweet abang je. Hehe. Apa pun, semoga istiqamah dalam beribadah dan teruskan perjuangan lillahi taala! ^^
Amanina Mohd Tarmizi -my life-

0 comment: