Coretan diri sendiri daripada diri sendiri buat diri sendiri.

07 March 2016

Same yet different.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Orang kata dalam dunia kita ada enam orang yang sama muka dengan kita. Kira dalam dunia akan ada tujuh orang yang muka sama. Kalau yang ada kembar seiras tu, akan ada lagi lima orang lah. Kadang-kadang sampai dalam adik beradik, kakak adik pun boleh sama muka. Abang adik. Tapi, kalau muka sama, perangai sama juga ke? Siapa ingat persembahan Shiro dalam maharaja lawak mega, minggu artis jemputan? Ayat Nasir Bilal Khan.

Kau mengata dia, sama macam kau mengata aku. Orang kata, kalau muka sama, perangai pun mesti sama.

Betul ke sama perangai? Kalau kembar seiras, kena sama juga ke? Okay, secara biologinya, walaupun mereka ini pasangan kembar, DNA tetap berlainan. Tak akan jadi pula tiba-tiba DNA kembar ini sama. Dalam dunia ini, tak ada seorang pun yang berkongsi DNA dengan orang lain. Hebatnya kuasa Allah.

Semua orang berbeza. Ada kelebihan dia, ada kekurangan dia. Kalau encik A hebat dalam akademik, tak boleh nak fikir yang adik encik A ini kena pandai juga dalam akademik. Kalau encik B hebat dalam sukan, tak boleh nak fikir yang kakak encik B ini kena pandai dalam sukan juga. Semua benda ada lebih, ada kurang. Sebab itulah, tak elok nak membeza-bezakan diri seseorang dengan orang lain. Kalau kita sendiri rasa tak suka dibanding-bandingkan, kita pun tak boleh nak sesuka hati membandingkan orang lain. Jangan buat benda yang kita sendiri tidak suka kepada orang lain.

Dalam adik beradik sekali pun, tak boleh ada yang sama. Kalau kakak hebat belajar, mungkin adik hebat main sukan. Mungkin abang hebat melukis. Mungkin ada juga yang hebat dalam bidang agama. Kita tak boleh nak suruh semua orang dalam adik beradik itu mahir dalam bidang yang sama. Manusia bukan robot. Kenapa ada macam-macam kemahiran dalam satu keluarga? Sebab kita saling memerlukan. Yang hebat agama tadi boleh bimbing yang lain. Yang hebat dalam pelajaran boleh tolong ajar yang lain-lain.

As parents, tak boleh nak anggap anak-anak boleh buat semua benda yang sama. Kalau kakak pandai berbahasa inggeris, tak akan lah nak paksa adik cakap bahasa inggeris? Ajar satu satu. Sampai tahap yang dia mampu. Kalau adik pandai melukis, tak akan lah nak paksa abang yang jari keras melukis juga? Seni bukannya boleh dipaksa.

Nak nak minggu lepas baru je keputusan SPM keluar. Ramai calon yang risau ibu bapa akan bandingkan diorang dengan anak jiran lah, anak saudara lah, orang kampung lah, dan lain-lain. Kenapa? Sebab diorang dah pernah kena. Bagi calon yang ada abang atau kakak, mesti result akan dibandingkan dengan result diorang yang dulu. Buatnya yang adik dapat kurang satu A daripada abang kakak? Mulalah dikatakan tak belajar elok-elok, asyik main, asyik dengan drama jepun korea, anime, drama melayu dan juga benda-benda yang tak ada kaitan langsung.

Biasanya dalam adik-beradik mestilah akan ada beberapa perangai yang sama. Tapi, tak akan jadi seratus peratus sama. Benda ini yang ibu bapa kena terima. Kemahiran tak boleh dipaksa tanpa minat. Kalau encik A minat memasak, tetapi disuruh menjahit. Agak-agak jadi tak baju? Silap-silap kain tu dia masak, hidang atas meja. Mahu tercengang orang lain. Kalau dia minat memasak, bagi dia senduk kuali periuk nasi bahan mentah segala benda. Barulah dapat hasil yang memuaskan. Encik A tu pun rasa happy je.

I can't be like my sister. She is good at almost everything. Her English is much more fluent than me. She knows how to cook. She knows how to take care of her siblings. Everyone will miss her when she goes outstation. My little brothers would rather choose her than me. She is pretty, nice, has a nice skin. Compare to me, my skin is darker than her. She is extrovert while I am introvert. We are siblings, people say that our faces are the same. But no, we are different. Physically, mentally. I am actually a little bit tired to hear;

Kenapa kaklong boleh buat? Kenapa kakak tak boleh buat? Sama je, tak ada beza pun.

Stop saying that. Both of us are not the same. I know she is better than me, but I am me. I can't be like her. But she also can't be like me. No matter how hard we try to be like each other, we just can't. Because we are born these way. I need to except that she knows to do many things than me. I also need to realize that she can't really do some other things that I can.

Kita pun tak boleh asyik nak marah orang lain, asyik nak bandingkan kita dengan orang lain. Kita sendiri kena sedar apa kelebihan diri kita, apa kekurangan kita. Cuba perbaiki kelemahan diri kita, bukan untuk orang lain. Untuk diri sendiri. Kadang-kadang ada sebab kita terdengar orang kutuk atau mengata. Mungkin kita boleh ambil pengajaran. Mungkin benda tu kita patut ubah. Kalau yang jenis tak suka mandi tetiba dengar orang kata awak tu berbau, takkan nak tengking orang tu? Pergilah mandi. Tak begitu?

Buang yang keruh, ambil yang jernih. Jangan membezakan sesuatu dengan sesuatu yang lain. Jangan mudah terasa dengan kata-kata orang. Jadikan pengajaran. Change to be a better person. For yourself to be happy. Setiap satu benda ada lebih, ada kurang. Tak ada benda yang sama. Kenapa? Because you are one of a kind ;)
Amanina Mohd Tarmizi -my life-

0 comment: