Coretan diri sendiri daripada diri sendiri buat diri sendiri.

25 September 2016

Sacrifices.

Bismilahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

I am so excited because I can finally update my blog even though I am at KMS. Well, all I need is one good internet aha. Kalau selama ni sebulan guna 1GB je, sekarang 3GB. So, itu yang duk main twitter, insta, tengok video tak sudah. Tapi, aku tak nak ambik plan. Kalau tidak, lagi tak belajar woi. Dahlah tinggal 49 hari lagi. AHHH. Meroyan jap.

Dalam hidup kita ni, memang banyak pengorbanan yang kita perlu lakukan. Dari kecil, sampai sekarang. Masa budak budak dulu, banyak je benda yang kita kena lepaskan. Macam mainan yang mak tak bagi beli, rancangan televisyen yang ayah tak bagi tengok, barang yang kita tak dapat sebab kena mengalah dengan adik, benda yang tak layak kita terima sebab kita belum sama umur dengan kakak atau abang. Banyak.

Bila dah masuk sekolah, kita dah kena korbankan sedikit masa nak tengok tv. Sebab pergi sekolah pukul tujuh, balik pukul satu. Kalau yang sekolah agama, tak dapat lah tengok kartun dekat Tv9 masa pukul dua sampai lima setengah. Malam pula nak kena buat kerja sekolah. Lepastu bukan boleh tidur lambat. Jadi dah kena potong masa nak tengok tv. Sabtu pun tak boleh nak tengok tv. Kena siapkan segala kerja sekolah yang ada. Maka? Hari Ahad je yang tinggal. Tapi bukan satu hari boleh conquer. Kalau yang ada adik beradik ramai, mesti gilir gilir nak tengok rancangan dia.

Bila dah masuk kolej, kita kena korbankan masa dan tempat tinggal kita. Duduk jauh dari keluarga, handle makan minum sendiri. Duit kena selesaikan sendiri. Nak kena tunggu elaun masuk lagi. Ada juga yang sanggup tahan lapar sebab tak ada duit. Masa belajar yang makin padat. Kerja yang makin banyak. Assignment yang bertimbun timbun. Kita korbankan masa tidur kita untuk siapkan segala kerja. Kalau tak siap, nanti kena marah. Tak akan lah nak tadah telinga hari hari nak kena marah kan. Tapi..

Berbaloi ke pengorbanan kita ni?

Setiap perkara yang kita lakukan mestilah ada sebabnya dan mesti ada hikmahnya. Dan setiap perkara baik yang kita lakukan mestilah berbaloi. Memang sekarang kita rasa penat. Tidur pukul dua, bangun pukul enam, kelas sampai pukul lima, lepastu kena buat kerja, nak study lagi. Ya, sakit sangat. Tapi, kita belajar tak lama pun. Dalam setahun ni memang penat. Tapi, fikir balik. Kita nak tak dapat first choice masa kita nak melangkah masuk ke alam degree nanti? Kita nak tak tersenyum gembira masa dapat result final exam nanti?

 So from now on, we really need to have the nawaitu to study Lillahi Taala. InsyaAllah, May Allah ease everything that we need to do. We want to see our parents with a big smile later right? Thus, it is okay for us to struggle right now. We need to struggle. Biar rasa pahit sekarang, asalkan manis hasilnya nanti. Ya, penantian suatu penyeksaan. Tapi kalau penantian itu lebih manis dan warna warni daripada penyeksaan tu? Tak akan nak lepaskan kan?

Before you quit. think why you held on for so long. Think about the people who are waiting for your success. Last, think about yourself. Achieve everything that you want for yourself. Not for others, for yourself.

p/s: sekarang aku tengah menahan perit pengorbanan tanpa elektrik. ahu, sabar sabar.
Amanina Mohd Tarmizi -my life-

0 comment: