Coretan diri sendiri daripada diri sendiri buat diri sendiri.

02 January 2017

New Situation.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Sambung sikit lah daripada post yang lepas. Alhamdulillah, most of us dapat keputusan yang dapat memuaskan diri sendiri. Tak adalah yang teruk sangat menangisnya. Untuk diri sendiri pula, alhamdulillah sangat. Warna warni sangat keputusan. Maklumlah, kertas keputusan warna kuning ehe.

Okay, bila dah masuk 2017 ni, mestilah ramai cakap;

new year, new me. 
Aku tak adalah azam baru ke apa ke. Cuma bila dah masuk 2017 ni, banyak benda lah yang pastinya berubah. Yang paling jelas dan nyata, bila adik aku, Ayip, masuk sekolah asrama. Just wow! Kenapa? Sebab dialah manusia pertama dalam keluarga yang masuk sekolah asrama. I'm just so proud sebab dia sendiri yang nak masuk, bukan atas dasar paksaan. Itu yang bangga tu.

Bila dah makin dekat nak hantar dia masuk sekolah tu, itu yang lagi banyak manjakan dia. Peluk habis habis, asyik kacau dia. Malam semalam aku fikir, "ey, takkan nangis punyalah." Maka, pagi tadi kami hantar lah dia ke sekolah. Masa masa macam ni jelah dapat masuk asrama lelaki HAHA lepasni tak ada maknanya. So setakat ni aku pernah masuk dua asrama lelaki kahkah.

And first time lah masuk dorm. Bukan tak pernah rasa tidur dorm tapi yang itu masa kem. Tapi yang ni real sangat, dengan lockernya. HAHA aman jakun. Mana taknya, manusia yang sangat anti-asrama kan, nak buat macam mana. Mak dari dulu nak campak aku masuk asrama tapi malangnya aku langsung tak buat satu pun permohonan untuk sekolah asrama. Maka SAB sahajalah.

Dah hantar barang barang dia, masuk dewan untuk dengar taklimat. Oh mak ai, satu jam lebih ucapannya. Dahlah malam tadi tidur lambat, pagi bangun awal. Memang mata nak tak nak je buka. Sampailah pengacara majlis cakap;

Okay, ibu bapa dah boleh berpisah dengan anak anak. Kami bagi masa 10 minit. Anak anak akan diserahkan kepada pihak sekolah.

Wah, masa tu dah rasa sebak dah. Tapi tak adalah nangis lagi. Bila dah sampai masa nak salam, hidung mak dah merah. Suara ayah dah lain. Mata adik dah merah. Abang pun dah sebak. Aku? Apa lagi, join sekali lah nangisnya. Semua duk peluk kuat kuat. Sampaikan bila ayip nak pergi depan, ayah still sentuh bahu dia lepastu cakap, "apa apa call tau." dengan suara yang sangat sendu. Suara nangis. Oh mai, I couldn't contain my tears lah meh.

Yang nak masuk asrama tu mestilah nangis juga. Berjurai juga air matanya. Aku cuma mampu selitkan gambar aku dengan adik adik dalam dompet dia and suruh dia telefon setiap jumaat malam. Itupun kalau dia ingatlah. Tapi yang pasti aku akan tunggulah dia telefon. Kalau dia tak telefon, dia balik bermalam nanti siap dia HAHA.

Sedih sebenarnya bila hantar orang masuk asrama ni. Aku pula yang rasa macam hantar anak masuk asrama. Tak apa, aku harap bila dia masuk asrama, dia mampu jadi manusia yang lebih baik daripada kakak kakak dan abang abang dia. Oh ya, sekarang ni dia dah masuk sekolah. Tapi dia masih tunggu keputusan rayuan dari sekolah yang dia nak sangat. Tolong doakan dia dapat masuk sekolah yang dia nak. Aamiinnnn.

Okay, itu satu yang berubah. Lagi satu, suasana dekat rumah. Bila ayip dah masuk asrama, yang sekolah tinggal lah amir. Dah besar dah dia. Tahun ni dia dapat jadi pengawas! Alhamdulillah. Semoga jadi manusia lah ya mir haha. Alahai, aku yang emo bila tulis benda benda ni.

Semoga kita semua tabah menghadapi suasana yang baru. Semoga yang masuk asrama tu kuat dan mampu teruskan. Semoga yang masuk darjah lima tu dah tak main main, takmo kena marah. Semoga yang dekat matriks ni, tak main juga. Fokus sikit, jangan nak mengada fikir benda tak berfaedah. Semoga yang di rumah dalam keadaan baik sentiasa. Semoga yang di Segamat buat final elok elok, takmo stress stress. Semoga yang di Unimas tabah, dah nak masuk 19 dah. Semoga yang di SI terus tersenyum, tak contact selalu pun tak apa, saya tetap sayang. Semoga yang di pahang jangan stress, ada apa apa telefon. Semoga yang di uum terus cemerlang. Semoga semua, sentiasa dirahmati Allah.
Amanina Mohd Tarmizi -my life-

0 comment: