Coretan diri sendiri daripada diri sendiri buat diri sendiri.

13 May 2017

Matriculation life.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

9 Julai 2017, maka berakhirlah kehidupan di kolej matrikulasi. Tak sampai setahun, 10 bulan lebih tepat, aku berada di bumi Banting ((hahaha bunyi macam jauh sangat.)) Masanya untuk mengimbau kembali kenangan lama nampaknya.

Aku tak ingat tarikh daftar kolej tapi yang pasti, sehari sebelum 1 Ramadhan, itulah tarikh aku mendaftar ke kolej matrikulasi. Hari pendaftaran yang sangat panas, basah baju kurung kesayangan. Masa bawa fail pergi andromeda, diarah ketip kuku HAHA siapa suruh kuku panjang. Masa tu ada juga lah terserempak dengan orang yang dikenali.

Dah habis daftar, ambik kunci, ayuh ke bilik! Bila dah sampai blok, macam wow, akhirnya akan bermula kisah baru. Masa gerak pergi blok, masa tu senior yang bawa. Masa nak gerak panggil keluarga dekat dewan antares, alamak, rasa sesat pula. HAHA maklumlah first time. Lepastu barulah punggah barang masuk bilik.

Alhamdulillah dapat tingkat satu, sebelah tangga. Senang juga lah nak angkut barang tu. Dan alhamdulillah juga, rumetku kawan sekolah menengahku. Hilang 1% rasa gerun. Lepas zohor, maka mulalah sesi perpisahan dengan keluarga. Ya Allah masa tu perasaan tak terucap. Bukan sedih, lebih kepada takut. Takut nak menempuhi alam yang baru. Dan lebih tepat lagi, aku tak suka sesi orientasi HAHA

Nasib baik mppb masa bulan puasa dan fasi fasi sangatlah baik sebab tak dera kami hoho. Habis mppb, balik rumah. Nikmat! Dapatlah dua ke tiga hari puasa kejap dekat rumah. Kemudian, mulalah minggu asimilasi. Sesi bertemu classmate. Dan alhamdulillah sekali lagi, classmate kolejku classmate sekolah menengahku. Walaupun kitorang kurang berkomunikasi sebelum ni, tapi sepanjang kolej ni, rapat gila kau HAHA.

Masa asimilasi, kelas ada tujuh orang, semua perempuan. Kemudian masuk dua orang lelaki dan satu perempuan. Kemudian masuk lagi dua orang perempuan dan satu lelaki. Satu lagi, masuk seorang lagi perempuan. Maka lengkaplah 14 orang penghuni A3T6 sesi 2016/2017. Mula mula macam awkward, duk cakap saya awak. Lepastu mana ada dah, aku kau je. Sekian maklum yang aku ni memang susah sikit nak cakap dengan lelaki. Tapi at least aku rapat dengan budak lelaki kelas aku. Dan ya, dalam whatsapp, aku hanya contact budak lelaki kelas aku je. Mana ada lelaki lain hahaha

Sepanjang kolej, makan sama sama, buat kerja sama sama, tidur sama sama, lepak sama sama, gila sama sama, kena marah sama sama, riadah sama sama dll. Sudah pasti benda tu buatkan satu kelas makin rapat. Result sama sama, nangis sama sama, berjaya sama sama. Dapat juga baju kelas akhirnya ((masa sekolah menengah mana ada)). Dekat kms juga lah aku dapat buat kawan dengan banyak. Group kelas, group pal, group rumet classmate HAHA I enjoyed my new environment.

Kitorang buat bbq sama sama, kitorang keluar pergi mandi kolam, buat aktiviti sama sama. Lepak kosmik sama sama! Kosmik tu yang penting. Lepak, borak, tengok bintang, makan pizza. Pergi library, sejuk sama sama, main internet library. Petang, riadah 'mata' sama sama, bersukan sama sama. Pergi surau sama sama, nangis sama sama.

Itu classmate. Yang rumet pun banyak juga. Gosip sama sama, sesi luahan perasaan. Makan dekat kosmik sama sama, jalan ke pak guard, ambik makanan. Sampai ada tak cukup makanan, patah balik dekat pak guard. Balik bilik, bentang tilam dekat tengah bilik, tidur sama sama. Pernah juga tidur dua katil, empat orang lepas tengok movie sama sama. Baca Yasin sama sama. Dinner sama sama!

Memang matrikulasi ni jadual dia padat, tak tipu, terutamanya budak sains. Kelas mula pukul lapan, balik bilik pukul enam. Tapi bagi aku yang budak akaun ni, paling lambat pun pukul lima lah. Tapi masa semester 2, paling lambat pukul 3 hehe. Jadual kelas aku seronok juga lah, alhamdulillah. Banyak jugalah restnya hehe. Tapi itu yang best kalau jadual padat. Kita tak ada masa nak rasa lonely, nak teringat dekat rumah, nak homesick. Adaaa je kerja nak buat. Dengan kuiz lagi. Tapi benda tu, akan buat kita sangat rapat dengan orang dekat kolej.

Sebab? Setiap masa kita perlukan masing masing. Percayalah, kita tak boleh hidup sorang sorang. Kita perlukan orang. Jangan selfish dan jangan fikir kau boleh hidup sendiri. Tak berjaya, tak seronok. Buatlah ramai kawan, it is for your own future. It is for the best.

Orang lain habis 9/5, aku dengan geng aku habis 11/5. Sebab kitorang terus pergi holiday. Habis je exam haritu, terus pergi homestay dan mulakan pengembaraan sendiri. Pergi morib, dinner. Jalan pergi bazar, pergi mcd, sambut birthday. Pergi shah alam, lunch. Pergi laman seni, food hunt. Malam buat bbq, sesi gosip, santa time. Pergi ioi, dan akhirnya, kami berpisah.

Ya, cerita kms kami tamat di situ, tapi cerita kami tak akan pernah tamat ;)

Kalau ada sesiapa yang tengah ragu ragu;

Bagus ke matriks ni?
Selamat ke?
Tak susah ke?
Boleh survive ke?
Matriks bagus, selamat, susah tapi seronok ((belajar apa je yang senang)), dan ya, berpuluh ribu orang survive matriks, hidup je. Tak paksa masuk matriks, tapi aku dulu pun kena paksa, dan aku bersyukur aku masuk matriks. Perancangan Allah sangat hebat, percayalah. Apa pun, doa pada Allah, berserah pada Allah, sungguh sungguh dalam hidup.

Thank you A3T6, thank you AP2.T1.02, thank you pishang, thank you Allah.

-Matriks tamat-
Amanina Mohd Tarmizi -my life-

0 comment: