Coretan diri sendiri daripada diri sendiri buat diri sendiri.

13 February 2018

Bola dan Masyarakat.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Wah, tajuk macam buat article. Tak ada lah, macam biasa, ini hanya perkongsian. Seorang aman yang jakun baru pertama kali menjejakkan kaki ke stadium untuk menonton perlawanan bola sepak pada 10 Februari 2018. Yayyyy hahaha.

Petang tu angah whatsapp, tanya dalam group family ada tak yang nak ikut pergi tengok bola. Kami pergi berlima; aku, ayah, angah, aish, amir. Haritu, aku dinner awal. Pukul 630 dah makan. Tunggu maghrib. Lepas maghrib, terus jalan. Sampai dekat kawasan stadium, gigih lah cari parking. Parking tak lah jauh mana tapi jauh sikitlah haha.

Sampai je, kena beratur nak masuk stadium. Panjang juga lah barisan. Ayah beria kata; lepasni beli tiket online HAHA. Sebab laluan masuk untuk tiket online kosong je, tak payah beratur. Maka masuklah kami. Kitorang duduk dekat bahagian home, belakang gol juga lah. Duduk je aku dah excited sebab dengar ultras hahaha bukan main.

Sebelum mula perlawanan, macam biasalah, nyanyi lagu negeri dan lagu Negaraku. Kick off! Maka bermulalah jeritan dan laungan peminat peminat bola negeri masing masing. Wah ayat, buat novel ke aman haha. Sebelum nak habis separuh masa pertama, baru je umum masa tambahan, home goal! Lepastu rehat.

Masa rehat, hujan!! Semua yang kena tempias hujan naik atas, nasib baik stadium berbumbung. Kitorang dah siap bawa sweater, nasib baik. Bila mula separuh masa kedua, hujan tak berhenti lagi. Makin lebat adalah. Minit 56', permainan dihentikan, sebab hujan lebat sangat. Lepas setengah jam, diumumkan perlawanan sambung esok. Tak dan lah aku, sebab nak kena balik ukm dah haha.

Tapi sepanjang tak sampai 90 minit perlawanan tu aku tengok, nampaklah yang masyarakat kita ni sakit.

1) Mulut! Ish, geram aku. Tak kisahlah tak suka mana kau dekat orang tu, mulut janganlah asyik nak mencarut. Setiap kali ada pemain datang dekat, mulalah boo sana, boo sini. Pastu mengejek. Ya rabbi, tak tahan aku dengar.

2) Kacau perempuan! Perempuan yang lalu tak ada buat apa apa pun, mulalah lelaki duk buat bunyi tikus semua tu. Eeeeeee, tak ada rasa malu ke. Nasib baik lah abang abang aku tak gitu haha kalau tak sorang sorang aku sekeh kepala.

Itu je kot yang aku tak puas hati. Lain lain, aku layan je. Memanglah benda tu kebiasaan tapi cubalah buangkan sikap yang tak elok tu. Kau tak suka kan kalau ada orang duk kacau bini ke adik perempuan kau ke kan. So, kenapa kau buat dekat orang lain? Otak mana otak haaaaaa geram haha.

Selain pemain, peminat pun kena ada sportmanship juga. Perangai tu helok sikit pls. Sis maroh ni ha. Semoga jadi pengajaran lah ya. Sekiannnn.
Amanina Mohd Tarmizi -my life-

0 comment: