Coretan diri sendiri daripada diri sendiri buat diri sendiri.

12 December 2015

Cry-sis.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Lately ni, banyak bebenor lah benda yang membuatkan rasa patah hati, mata bengkak, tangan rosak. Apakah. Ada je benda yang membuatkan rasa nak menjerit tepi tasik. Tapi tulah, tasik jauh dari rumah jadinya hanya mampu jerit dekat bantal, tutup muka.

Satu, thumbprint. Aku tau, dalam dunia ni, ramai lagi yang tak ada thumbprint macam aku. Tapi, sejak asyik nak kena guna thumbprint ni, hati ni rasa nak marah je dekat diri sendiri. Haritu datang kursus memandu, kena guna thumbprint untuk kehadiran datang dan kehadiran balik. Aku terpaksa guna thumprint akak kaunter tu sebab aku tak ada thumbprint. Bukan tak boleh nak detect, memang tak ada. Lepastu, nak ambik ujian komputer pun kena pakai thumbprint then ambik gambar. Kena tanggal cermin mata pula tu, sabor je lah. Akak kaunter tu bagi aku lotion sebab nak bagi thumbprint tu boleh detect lah. Masalahnya, aku bukan boleh pakai mana mana lotion sesuka hati. Lepas je pakai lotion tu, terus jari yang luka tu bertambah lagi perit. Weh, takkan nak marah akak kaunter tu kan. Jadi, tahan je lah. In the end, akak tu pakai satu kad ni dan alhamdulillah, dapat lah aku ambil ujian komputer tu dan lulus.

Point ceritanya di sini, bukannya aku sakit hati dan tak bersyukur hanya sebab aku tak ada thumbprint. Aku cuma tak suka bila orang permainkan aku. Faham kan rasa kena ejek? Nak kata yang aku ni tak ada identiti lah apa semua. Wah, nasib baik lah aku selalu ingat yang "sabar itu separuh daripada iman." Eceh. Jalan penyelesaiannya, aku kena lah pergi jabatan pendaftaran negara dan sahkan bahawa aku ni memang tak ada thumbprint. Then barulah aku boleh pergi buat buku akaun bagai dan segala perkara yang melibatkan thumbprint dalam dunia ni lepas dah dapat kad pengesahan tiada thumbprint.

Dua, kata. It really wasn't a big deal when someone forgot about their own promise. Aku ada lah ajak someone ni pergi somewhere. Hari ahad aku dah tanya dia free ke tak hari sabtu. Tapi dia kata dia kena check jadual dulu. Okay, that was fine for me. Kadang aku pun tak boleh nak ikut kalau kawan ajak keluar sebab aku pun boleh ada hal lain yang lebih penting juga kan. Hari khamis, aku tanya lagi. "Free tak hari sabtu?" and her reply was like I didn't ask her that Sunday whether she is free this Saturday or not. Wah, sekali lagi aku ingat yang "sabar itu separuh daripada iman". I went into my room, I cried. As much as I could. Kesannya, esok pagi mata lebam macam panda susah nak buka. Nah, esoknya merajuk lah tapi tak boleh nak merajuk lama sangat sebab sayang. NASIB BAIK SAYANG. Fuhh. Tenang tenang.

Tiga, kawan. Macam biasa lah bila dah habis sekolah ni, mesti ada yang nak keluar sama sama, lepak together, ketawa macam orang gila. Maka bermulalah perbincangan untuk hangout di klcc, times square, mid valley dan banyak lagi. Dalam kes aku, memang dari dulu kalau bincang, tak ada jawapan pun. Bincang kencang, last last aku juga lah yang duduk mereput dekat rumah. Semua tak jadi. Lama lama, aku pun dah jadi tak kisah. Baik aku duduk rumah, baca buku, update blog, layan drama, sambung lukis. Bab nak belajar masak dan belajar jahit tolak tepi dulu, bagi aku enjoy benda yang aku dah lama tangguh. Aku rasa lepas ni kalau aku rasa nak keluar pun, baik aku pergi Village, belanja diri sendiri Baskin Robbins. Dapat lah juga tenangkan diri.

Haritu ada yang ajak pergi mid valley, sayangnya tak dapat ikut sebab kena balik kampung. Then ada yang lain ajak tapi mak dia pula tak bagi. Sekarang ni bincang nak lepak satu kelas dengan kawan sekolah rendah. Itu tak tahu nak kata apa. Kalau jadi, jadilah. Kalau tak jadi, macam yang aku cakap. Duduk rumah, baca buku, update blog, layan drama, sambung lukis. Atau pun, ke Village lah saya. Tapi, tak nak keluar juga sebab no money meh. Selagi belum kerja dan masih tanam anggur, selagi itulah duit tak tumbuh macam tu sahaja ya.

Last but not least, writing. Ya Allah, dari dulu lagi nak buat novel. Sebenarnya dulu adalah buat satu novel ni tapi sampai berapa bab je lah. Masa tu terpengaruh dengan buku cerita pasal keluarga diraja. Tak ingat apa tajuk bukunya tapi ada tiga buku pasal keluarga diraja ni. Tapi semua itu sememangnya fantasi dan khayalan semata mata. Tak kisah lah. So I decided to make that kind of story. Cari nama yang hebat hebat, mestilah nak macam novel lain kan. Cerita tak sampai suku, dah delete. Sebab tak mampu nak sambung cerita tu. Tahap kreativiti dah habis masa tu. Kotak imaginasi dah tak berfungsi. Lepas tu ada je rasa nak buat cerita baru, katanya based on pengalaman sendiri lah. Cerita dari zaman sekolah rendah, naik sekolah menengah. Tapi tak mampu, sibuk dengan urusan sekolah.

Baru baru ni pun ada rasa nak buat cerita baru juga sebab cik lizfiz tu pun dah mula novel dia tu. Dan ini masalahnya. Aku dah beli lapan buku cerita bahasa inggeris dan semuanya bertemakan misteri. Dalam kepala otak ni dah rasa macam Detective Conan, duk fikir pasal kes pembunuhan dengan benda hilang. Pasal cintan cintun ni dah tak mampu fikir. Aku baru baca buku ketiga dan itu pun tak sampai muka surat keseratus lagi. Nampak mcam jauh lagi je nak habis. Boleh je aku buat novel tu sekarang tapi laptop kesayangan ni macam tak bagi je. Nak update blog ni pun perlukan kesabaran yang amat tinggi. Hanya tuan dia je yang mampu sabar macam ni. Kalau bagi dekat orang lain, agaknya dah dicampak campak dah cik lappy ni.

Tapi minat dalam menulis ni InsyaAllah tak akan hilang. Suatu hari nanti, akan tetap tulis sekurang-kurangnya satu novel. Untuk kepuasan diri sendiri lah. Kalau mampu terbit, aku tak akan terbit pakai nama sendiri. Aku akan pakai nama pena lah. Baru lah misteri sikit kan. Baru lah acah acah macam Ten (kalau layan drama She Was Pretty, then you will know what I am talking about. Kalau tak, just faham yang aku refer tu the drama aha.) Kalau bagitahu apa nama pena tu, dah tak misteri lah kan. Tengoklah nanti, dalam masa five to eight years, aku mampu tengok buku yang aku tulis dekat mph ke, kinokuniya, popular. Confirm aku akan sengih sorang sorang masa pergi kedai buku. Okay, back to reality.

Hari tu mak ada tanya, "Nanti akak nak ambik course apa?" Aku dengan yakinnya cakaplah pendidikan. Dari dulu memang nak jadi cikgu. Mak tanya lagi, "Nak jadi cikgu apa?" lebih kurang begitu lah maksud soalannya, ayat yang betul tak ingat ehe. Sekali lagi dengan yakin, aku bagitahu aku nak study bidang matematik. Tapi setiap cikgu akan ada subject major dan subject minor. Mak tanya lagi, yang subject minor tu nak ambik subject apa. "Pendidikan Islam?" Wah, tinggi sungguh harapan mak. Tapi aku jawab lah, "Mungkin bahasa melayu." Yeah sebab dalam banyak banyak subjek, dua subjek itu lah subjek yang aku paling yakin sejak sekolah rendah. Kenapa? Sebab mak aku sangat pentingkan bahasa. Malulah kalau markah anak melayu lagi teruk daripada anak bangsa lain dalam bahasa melayu. Kata 'Takkan Melayu hilang di dunia.' Tapi kertas peperiksaan membuktikan sebaliknya.

Ayah pula pandai dalam matematik. Kesimpulannya nak bagitahu yang benda ni boleh juga dikatakan genetik. Aku nak jadi cikgu ni pun, mungkin genetik mak. Tapi sebelum aku decide nak jadi cikgu, aku sendiri tak tahu yang mak aku dulu pun pernah bercita cita nak jadi cikgu tadika. Tapi tak dapat atas beberapa faktor dalaman dan luaran. Kiranya, kalau aku berjaya jadi cikgu, dapatlah aku merealisasikan cita cita mak yang tak tercapai dulu. Lagipun, adik beradik mak yang lagi dua tu, dua dua jadi cikgu. Aku nak lah sambung legasi jadi cikgu tu ehe.

Okay sebenarnya dah lari topik ni. Dari nak cry, dah smile dah. Betullah kan. Kalau orang yang introvert ni, kan tak reti nak luahkan perasaan yang terpendam dalam diri ni kan. Bagi introvert yang jenis macam aku ni, bila aku menulis, perasaan marah atau sakit hati tu dapat dikurangan. Sebab tu dulu ada diari. Dulu. Zaman masih mentah. Sekarang ni zaman dah suku masak. Jadi blog ni dianggap diari. Tapi orang baca. Sebab ni bukan diari. Okay.

Kesimpulannya, segala keluh kesah dan segala perasaan yang tak menyedapkan hati dah pun diluahkan. EH. Belum lagi. Ada satu lagi. Tapi cerita tu tak boleh nak sambung dekat sini. Kalau tak post ni akan jadi macam bab satu dalam novel. Tak ada kesudahan sebab tak tahu bila nak sambung jadikan bab dua. How does one decide to stop the first chapter and start a new chapter? Benda tu lah benda paling susah masa aku buat novel yang dah dipadam dulu tu, selain fikir jalan cerita. Benda lagi satu, insyaAllah cerita lain kali. Harap tak sepanjang post ni. Aku pun dah tak sanggup nak cerita.

Sekarang ni layan final bola, Kedah VS Selangor. Aku sokong Kedah tapi Selangor dah 2. Apakan daya. Tapi! Selagi bunyi wisel menandakan tamat perlawanan belum berbunyi, macam macam benda boleh jadi. Macam tu juga kehidupan kita di muka bumi ni. Selagi masih ada nyawa dalam badan, pelbagai pilihan yang akan kita buat. Think carefully, choose wisely. Dunia ini adalah pentas, dan kita lah pelakonnya. Dan dalam dunia lakonan, segalanya tidak mustahil. Tapi yang paling penting, doa pada Dia. Moga dipermudahkan segala.

Harap aku ingatlah nak sambung cerita sedih lagi satu tu. Kalau tak, cerita lain lah aku cerita. Sekian, maaf kalau ada salah silap. Selamat malam. Assalamualaikum.
Amanina Mohd Tarmizi -my life-

0 comment: