Coretan diri sendiri daripada diri sendiri buat diri sendiri.

26 June 2015

Medan Magnet.

Bismillahirrahmanirrahim.

"Assalamualaikum, Rul."

"Waalaikumussalam, Zil."

Selepas sebulan tak jumpa, Rul jumpa Zil. Siapa yang tak terkejut, member yang dah lama tak jumpa, bila contact pun macam tak suka. Ada je alasan yang Zil bagi. Sakit lah, banyak kerja lah, kucing beranak, pokok menangis tak cukup perhatian. Eh. Asasnya, Zil penuh dengan alasan.

"Aku bukan apa, Rul. Kalau ikutkan, harini pun aku taknak jumpa kau. Tapi aku dah tak tahan. Aku kena bagitahu juga. Aku tak suka kau kawan dengan Min."

Min? Baik je orangnya. Dia tu peramah. Suka tolong orang. Member tak ada duit, dia bagi pinjam. Member tak ada makanan, dia bagi makanan yang dia ada. Haritu masa buka puasa, dia bagi macam macam dekat aku, padahal makanan dia tu pun bukannya banyak mana. Jadi, apa yang tak kena?

"Itulah yang aku tak suka. Sejak kau dah kawan dengan dia, terus kau lupa aku, kan? Bulan lepas, aku ajak kau teman aku jalan-jalan, kau sibuk nak lepak dengan Min. Apa salah aku? Ke kau ada benda tak puas hati dekat aku sampai kau pergi cari kawan lain? Lagi satu. Aku tengok korang ni bukan nya ada persamaan pun sampai korang boleh melekat together sentiasa. Cuba cerita dekat aku apa hebat sangat Min tu."

Disebabkan kau dah tanya, meh aku cerita. Aku kenal Min masa aku tengah lepak dekat cafe. Bila aku tengok, dia tu tak ada lah glow in the dark ke apa ke. Tapi, ada satu benda yang buat aku tertarik dekat dia. Apa dia? Aku sendiri tak tahu apa. Aku cuba cakap dengan dia even masa tu dia pun tak kenal aku. Tapi, dia layan juga aku. Masa dia bercakap, punyalah lembut. Macam cakap dengan anak. Start daripada hari tu, kitorang exchange number. Kitorang start contact. Macam macam benda kitorang berbual. Tapi, ada satu yang pelik. Aku dengan dia langsung tak ada persamaan. Aku ni jenis yang kasar, dia pula lembut selembut lembutnya. Kitorang punya taste pun lain-lain. Senang kata, semua benda lain. Tapi kitorang still kawan. Aku ada nak ajak kau jumpa dia tapi kau yang tak nak. Aku nak kita tiga jadi kawan, tiga serangkai gitu. MZR. Macam nama restoran pun ada.

"Sorry, aku jealous tak bertempat. Aku jealous pun sebab kau kawan aku. Aku tak sepatutnya cemburu, aku tau. Jadi, sekarang ni, bawa aku mengadap dia. Ceh. Bawa aku jumpa dia lah, nak juga ada kawan baru."

Rul dan Zil senyummmmm.

Jadi, apa benda cerita ni?

Aku nak cerita pasal medan magnet sebenarnya. Siapa kata kita perlukan persamaan kalau nak berkawan dengan orang lain? Tak perlu persamaan. Yang penting ialah persefahaman. Kenapa kena cemburu kalau kawan kita ada member baru. Join lah sekali member baru tu, barulah meriah. Back to persamaan. Perbezaan yang ada antara kawan-kawan tu lah yag seronok sebenarnya. Kalau asyik cakap pasal benda yang sama je setiap masa, akan timbul juga rasa bosan tu. Automatik. Jadi, dengan ada benda yang berbeza, barulah hidup ceria. Warna warni di Aidilfitri.

Berkawan ni macam magnet.

You are south pole. I am north pole. But we still attracted to each other. And we never let go of our partner. Why? Because we just can't. We will be together forever. Nothing can separates us. 

Haa comel kan? Jadi jangan cari persamaan je. Perbezaan pun ada nilai nya tau. Sayangi persahabatan. Jangan sebab duduk jauh, terus hilang contact. Jangan. Jangan.

Sekian, mari menuju ke syurga together!
Amanina Mohd Tarmizi -my life-

0 comment: