Coretan diri sendiri daripada diri sendiri buat diri sendiri.

30 June 2015

Different Shoes.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

"Kau bolehlah cakap macam tu, kau bukan dekat tempat aku."

"You don't have any right to talk or to interfere about this, you are not in my shoes!"

Haa mesti ramai juga yang selalu cakap macam ni. Tak kisah lah dekat kawan ke, even family sendiri. Tapi yang 'kau' tu tukar lah guna any nama yang anda anda guna semasa dengan keluarga ya hehe.

Okay, satu, semua orang dalam dunia ada masalah. Siapa je yang tak ada masalah. Lagipun, dalam hidup ni, kenalah ada ups and downs. Macam mesin dekat hospital tu. Apa jadi kalau mesin tu tunjuk garis mendatarrr je? Tandanya sudah tidak bernyawa. Jadi, bersyukur lah dengan naik turun kehidupan ni.

Bila ada masalah, kita akan secara automatik cari orang yang boleh dengar masalah kita. Luahkan segala masalah yang ada. Jadi, bila kita dah pergi dekat orang tu, mestilah at least satu peratus dalam hati orang tu berniat nak tolong kita kan? Tak kisah lah dari segi duit, nasihat dan lain lain. Makanya, kita sebagai orang yang bermasalah tadi, kalau orang tu dah bagi nasihat, jangan lah pula kita melenting. Kata yang dia sebenarnya tak faham lah apa lah. Then why did you come to the person in the first place, right? Orang nak tolong tapi kita marah. Terus kena tinggal. Haa rasa.

Dua, sebagai yang bagi nasihat tu pun, jangan lah merepek sangat kalau nak tolongnya. Contoh, kalau kawan kita tu ada masalah putus cinta patah hati sebab result exam teruk. Mesti kita akan suruh dia jangan fikir dah pasal benda tu. Just enjoy your life bla bla. Tapi 5 saat lepas tu kita terus cerita pasal benda lain. Yang kawan tu tengah stress, tak ada maknanya dia nak layan masalah orang lain. Bagi dia tenang dulu. Tanya ada tak apa apa yang dia boleh tolong. Then bagi dia ruang nak bernafas. Ini tidak, terus duk cerita pasal sendiri punya bahagia. Sengsara je kawan yang stress tu.

Sambungan yang dua, sebagai kawan yang jadi pendengar tu, jangan lah asyik kata yang kita faham masalah kawan tu. Walaupun! Sebenarnya yang kita tersangat faham. Sebab, kita dengan dia bukan orang yang sama. Sometimes ada benda yang kita mampu tanggung tapi dia tidak. Jadi, bila rasa nak bagi nasihat, it will be nice kalau mulakan atau akhirkan dengan ayat "aku nasihat kau ni sebab aku sayang kau, kau kan kawan aku." Haa kan sedap bunyinya tu. Tak adalah berpusing pusing kepala kawan tu.

Tiga, sebagai orang yang bermasalah tu tadi, kalau rasa rasa tak jumpa sesiapa yang boleh dijadikan tempat luahan perasaan, carilah sejadah. Ambil wuduk, tenangkan diri. Solat sunat dua rakaat. Baca Al-Qur'an. InsyaAllah tenang. Cerita segalanya pada Dia. Nangis lah puas puas atas sejadah. Setiap kali lepas solat fardu, doa banyak banyak supaya dipermudahkan segala. InsyaAllah, tenang lah juga qalbu tu. Ingat, Allah bagi ujian pada kita sebab Dia tahu yang kita mampu hadapinya. Allah tak akan bagi ujian yang kita tak mampu tanggung. (peringatan untuk diri sendiri juga)

 Kita hidup dalam dunia yang sama tapi berbeza cara hidup. Jadi, tak salah kan saling membantu ringankan beban yang lain. Bukan tambah beban orang lain tau. Hidup kita tak sama dengan hidup orang lain. Live our life to the fullest. Enjoy every little thing around us. 

Kalau kita rasa hidup kita ini terlalu susah, sedarlah bahawa ada orang lagi susah daripada kita. Kalau kita rasa kita ini hebat sangat, ingatlah bahawa ada orang lebih hebat daripada kita.


Amanina Mohd Tarmizi -my life-

0 comment: